دانشجو دانلود

دانشجو دانلود

در صورتی که دانلود شما با موفقیت انجام نشد با این آی دی تلگرام SanaShop_Support@ در ارتباط باشید. از دوستان پیشاپیش بابت ایرادات معذرت می خواهم
دانشجو دانلود

دانشجو دانلود

در صورتی که دانلود شما با موفقیت انجام نشد با این آی دی تلگرام SanaShop_Support@ در ارتباط باشید. از دوستان پیشاپیش بابت ایرادات معذرت می خواهم

روشنفکر کیست ؟ ( از نظر دکتر علی شریعتی)

روشنفکر کیست ؟


شریعتی اشاره می کند :
تو کجای تاریخ قرار گرفته ای ؟ اگر این را بفهمی روشنفکری . و می بینیم بسیار کمند که این را دقیقا بتوانند ارزیابی کنند و نیز در چه جایی ؟ در چه جایی یعنی چه ؟
یعنی در جامعه خودت در میان قطب های مختلف و جهت های مختلف دشمن ها دوست ها بالاها پایین ها در تمام این خطوطی که به تو می پیوندد چه وضعی دارد چه جایگاهی داری ؟
این را همه می فهمند ؟…..بسیار کمند کسانی که بدانند کجا قرار دارند ….. 

روشنفکر در یک کلمه کسی است که نسبت به “وضع انسانی” خودش درزمان و مکان تاریخی و اجتماعی ای که در آن است خود آگاهی دارد و این ” خود آگاهی ” جبرا و ضرورتا به او احساس یک مسئولیت بخشیده است .

دکتر علی شریعتی ؛ چه باید کرد ؛ صفحه 255

روشنفکر رسالتش رهبری کردن سیاسی جامعه نیست, رسالت روشنفکر خودآگاهی دادن به متن جامعه است, فقط و فقط همین و دیگر هیچ. اگر روشنفکر بتواند به متن جامعه خودآگاهی بدهد, از متن جامعه قهرمانانی برخواهند خواست که لیاقت رهبری کردن خود روشنفکر را هم دارند. و تا وقتی که از متن مردم قهرمان نمیزاید ؛ روشنفکر وجود دارد.�
دکتر علی شریعتی ؛ چه باید کرد ؛ صفحه 499

روشنفکری یعنی مسئول بودن ! …..روشنفکرِی یعنی امام زمان خود بودن …روشنفکر ی یعنی ……

مجموعه آثار شریعتی ج 20 ص 457) :
……روشنفکر – به معنای مطلق - « خدا گونه ای » است در «جهان» و « پیامبر گونه ای» است در «جامعه» و «امام گونه ای » است در تاریخ !روشنفکری نه فلسفه است نه علم  نه فقه  و نه ادب وهنر بلکه در یک کلمه «علم هدایت» است و نوعی « نبوت» که نه چون فلسفه ذهنیت سازی است و نه چون علم ، نقش صورت اشیاء و روابطشان است در ذهن ،آنچنان که هستند بلکه علم «شدن» است و خبر دادن از «راه»  که از «خودآگاهی وجودی» آدمی سرچشمه می گیرد و بنابراین در ذات خود « دعوت» را به همراه دارد و بنابراین « مسئولیت » را !

(مجموعه آثار شریعتی ج 20 ص 367) :
روشنفکر عبارت است یک انسان آگاه نسبت به نا هنجاری های اجتماعی ،آگاه به عوامل درست این تضاد و ناهنجاری ،آگاه نسبت به نیاز این قرن و این نسل و مسئول در ارائه راه نجات جامعه از این وضع ناهنجارمحکوم و تعیین راه حل و ایده آلهای مشترک برای جامعه و بخشیدن یک عشق و ایمان مشترک جوشان به مردم که در متن سرد و منجمد اجتماع منحط سنتیش ، حرکت ایجاد کند و آگاهی و خود آگاهی خویش را به مردمش منتقل نماید و در یک کلمه برای جامعه اش پیغمبری کند ، ادامه دهنده راه پیامبران تاریخ که ایجاد عشق و ایمان و هدف و حرکت بود برای «هدایت و عدالت» ، زبانش متناسب با این زمان و راه هایش متناسب با این نا هنجاری ها و سرمایه اش متناسب با این فرهنگ  (باشد )

منبع :http://shariati4all.persianblog.ir/post/82

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد