avr atmega16............. مقاله پی دی اف

این مقاله تخصصی pdf ارائه شده توسط اساتید میکروکنترل است که از کتابهای مرجع گرفته شده

 


برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید

atmega 16


 در زیر شمای این میکروکنترلر 40 پایه نشان داده شده است:

همانطور که در شکل دیده می شود m16 دارای 4 پورت D,C,B,A می باشد که علاوه بر اینکه به عنوان ورودی-خروجی مورد استفاده قرار می گیرند ، کاربردهای جانبی دیگری نیز دارند . در این بخش به شرح این پورت ها می پردازیم :

atmega16

پورت A :

پورت A یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به PORTA دارد ؛ یک آدرس برای رجیستر داده PORTA ، دومی برای رجیستر جهت داده DDRA و سومی برای رجیستر ورودی PINA .

پورت A به عنوان ADC هم استفاده می شود . اگر تعدادی از پایه های پورت A خروجی تعریف شوند ، این نکته بسیار مهم است که در زمان نمونه برداری از سیگنال آنالوگ توسط ADC ، سوئیچ نشوند . این کار ممکن است عملیات تبدیل ADC را نامعتبر کند .

پورت B :

پورت B یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به پورت B دارد ؛ یک آدرس برای رجیستر داده PORTB ، دومی برای رجیستر جهت داده DDRB و سومی برای رجیستر ورودی PINB .

دیگر کاربرد های پورت B

PORTB.7 (SCK) : کلاک خروجی MASTER و کلاک ورودی SLAVE ‌برای ارتباط SPI است . زمانی که SPI به عنوان SLAVE‌ شکل دهی می شود این پایه با توجه به تنظیم DDRB.7 ورودی و در حالت MASTER خروجی تعریف می شود .

PORTB.6 (MISO) : ورودی داده MASTER و خروجی داده SLAVE که برای ارتباط SPI استفاده می شود .

PORTB.5 (MOSI) : ورودی داده SLAVE و خروجی داده MASTER که برای ارتباط SPI استفاده می شود .

PORTB.4 (SS) : زمانی که SPI به عنوان SLAVE شکل دهی می شود PORTB.4 با توجه به DDRB.4 ورودی تعریف می شود و در SLAVE با LOW شدن این پایه SPI فعال می شود .

پورت C :

پورت C یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به PORTC دارد ؛ یک آدرس برای رجیستر داده PORTC ، دومی برای رجیستر جهت داده DDRC و سومی برای رجیستر ورودی PINC .

پورت D :

پورت D یک I/O دو طرفه 8 بیتی است . سه آدرس از مکان حافظه I/O اختصاص به PORTD دارد ؛ یک آدرس برای رجیستر داده PORTD ، دومی برای رجیستر جهت داده DDRD و سومی برای رجیستر ورودی PIND .میکرو کنترلر m16 سه تایمر/کانتر دارد که در

معرفی تایمر/کانتر یک و رجیستر های مربوطه:

تایمر/کانتر 16 بیتی صفر می تواند کلاک خود را از سیستم ، تقسیمی از کلاک سیستم و یا از پایه خروجی T1 تامین نماید . تایمر/کانتر یک توسط رجیستر کنترلی TCCR1A و TCCR1B می تواند متوقف شود . وقفه های آن توسط رجیستر TIMSK (Timer/Counter Interrupt Mask Enable ) می توانند فعال/غیرفعال شوند .

تایمر/کانتر یک ، سه رجیستر بسیار مهم دارد :

v TCNT1L: این رجیستر 8 بیتی محتوای کم ارزش تایمر/کانتر را در خود جای می دهد

v TCNT1H: این رجیستر 8 بیتی محتوای با ارزش تایمر/کانتر را در خود جای می دهد .

v TCCR1B: این رجیستر 8 بیتی ، رجیستر کنترلی تایمر/کانتر است و طبق جدول زیر کار آن را کنترل می نماید :

معرفی تایمر/کانتر دو و رجیستر های مربوطه

تایمر/کانتر 8بیتی دو قابلیت انتخاب کلاک از کلاک سیستم ، تقسیمی از کلاک سیستم یا از پایه های خروجی به صورت آسنکرون را داراست . تایمر/کانتر دو با توجه به تنظیمات رجیستر کنترلی TCCR2 می تواند متوقف شود . پرچم های سرریز در رجیستر TIFR موجود می باشند . فعال/غیرفعال کردن وقفه های تایمر/کانتر دو در رجیستر TIMSK قابل تنظیم می باشند .

از تایمر/کانتر دو بیشتر برای سرعت های پایین و ایجاد زمان های دقیق با دقت و وضوح بالا استفاده می شود .

تایمر/کانتر دو ، دو رجیستر بسیار مهم دارد :

v TCNT2: این رجیستر 8 بیتی محتوای تایمر/کانتر را در خود جای می دهد .

v TCCR2: این رجیستر 8 بیتی ، رجیستر کنترلی تایمر/کانتر است که طبق جدول زیر کار آن را کنترل می کند :

ورود به سامانه


قابل توجه دانشجویان جدیدالورود:

جهت دریافت شماره دانشجویی، به سامانه سجاد به آدرس  زیر مراجعه فرمایند:

http:// edu.uast.ac.ir

نام کاربری : کد ملی

کلمه عبور: کدملی و در ادامه شماره شناسنامه

*پذیرفته شدگانی که ابتدای کد ملی آنها صفر وجود دارد کد ملی را با صفر و شماره شناسنامه را یکبار با صفر و یکبار بدون صفر امتحان نمایند.

*در صورتیکه شماره شناسنامه و کد ملی یکسان می باشد برای رمز عبور، کد ملی را دو بار تکرار نمایند.

جهت پرینت بر نامه هفتگی و کارنامه ودیگر امور آموزشی ، به سامانه آموزش مرکز به آدرس زیر مراجعه فرمایند.

 Hett://isw-uast.ir

نام کاربردی:شماره دانشجویی

رمز عبور:کد ملی

ثبت نام ترم دوم


اطلاعیه انتخاب واحد نیمسال دوم سال ۹۲-۹۱

دانشجویان ورودی سال ۹۰ و ۹۱ می بایست در تاریخ های ذیل اقدام به انتخاب واحد در سامانه سجاد و سامانه محلی مرکز (نماد) نمایند:

سامانه سجاد: ۱- دانشجویان کاردانی  ۹۰و۹۱       از تاریخ ۱۵/۱۱/۹۱   لغایت   ۱۸/۱۱/۹۱

                     ۲- دانشجویان کارشناسی ۹۰و۹۱   از تاریخ ۱۷/۱۱/۹۱   لغایت   ۲۰/۱۱/۹۱

دانشجویان محترم می بایست پس از انتخاب واحد در سامانه سجاد با بهمراه داشتن پرینت انتخاب واحد و فیش واریزی شهریه ثابت از تاریخ ۲۱/۱۱/۹۱ لغایت ۲۶/۱۱/۹۱ جهت فعالسازی انتخاب واحد در سامانه محلی مرکز (نماد) به امور شهریه مراجعه نمایند.  

سامانه محلی مرکز (نماد) :   کاردانی و کارشناسی ۹۰ و۹۱ از تاریخ ۲۱/۱۱/۹۱   لغایت   ۲۶/۱۱/۹۱

 

دانشجویان محترم می بایست حتما نسبت به تسویه شهریه ترم قبل خود اقدام نموده و سپس شهریه ثابت را واریز نمایند

کاربردهای متنوع مجموعه ماژول های White-

 

1) ربات

برای کنترل حرکت بازوهای ربات و هر گونه تحرک فیزیکی این نمونه از ماشین های منطقی می توان از مجموعه ماژولهای سبک ترکیبی-طبقاتی J-DAQ white و J-MOT white به بهترین شیوه ممکن استفاده نمود.

2) استپر موتور

همانطور که می دانیم، استپر موتورها نمونه ای از موتورهای الکترومغناطیسی هستند که پالس دیجیتال را به چرخش مکانیکی شفت تبدیل می کنند. از مزایای آنها می توان به قیمت ارزان، قابلیت اطمینان بالا، گشتاور بالا در سرعت های پایین،کارکرد خوب در شرایط محیطی نامناسب اشاره نمود. از استپر موتورها در پرینترها، اسکنرها، سیستم های روشنایی هوشمند، ساخت ربات، سیستم های کنترل سیال و زاویه سنجها به طور وسیع استفاده می گردد. برنامه ریزی و تعیین موقعیت این نمونه از موتورها به راحتی بوسیله ماژول J-DAQ white امکان پذیر بوده و به کمک ماژول توسعهJ-MOT white  قادر خواهیم بود تعداد دور و جهت چرخش 4 عدد استپر موتور را به طور همزمان کنترل نمائیم.

3) موتور براش لس

موتورهای براش‌لس درحالت ایده‌آل به خاطر توان بالا، چگالی، مشخصه سرعت-گشتاور خوب، راندمان بالا، محدوده سرعت وسیع و تعمیر و نگهداری اندک کاربردهای بسیار متنوعی دارند. بعضی از کاربردهای این نمونه از موتورها در سیستم های HVAC، کنترل حرکت، تثبیت موقعیت و سیستم های تحریک، مهندسی مدل (ساخت هواپیما، هلیکوپتر، هاورکرافت و ...) به خاطر نویز پایین و کاهش جرم در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی کوچک، کاملاً مشهود است. به وسیله ماژول توسعه J-MOT white می توان دور و جهت چرخش این نمونه از موتورها را کنترل نمود.   

4) سروو موتور

از سرو موتور در مواردی که نیاز به جابجائی و یا حرکت ، سرعت و یا اعمال نیروی دقیق و کنترل شده میباشد میتوان استفاده نمود . دقت بالا در حرکت،سرعت و گشتاور ، ترمز دائم و دقیق ،کاهش مصرف برق  به دلیل کنترل دقیق، عکس العمل سریع به ورودی های کنترلی، عدم خطا در رفتن به موقعیت داده شده به دلیل گرفتن فیدبک از انکودر، برنامه ریزی کردن موتور برای موقعیت وسرعت دلخواه از مشخصه های بارز این نمونه از موتورهاست که در ساخت دستگاههای CNC، برش ورق، دستگاههای چاپ، ربات و انواع متنوعی از ولوهای کنترلی در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. کنترل و برنامه ریزی این نمونه از موتورها به راحتی به کمک ماژول توسعه J-MOT white امکان پذیر بوده و می توان دستورات حرکتی دلخواه را به آن اعمال نموده و خروجی مورد نظر را دریافت نمود.

5) هیدروموتور

هیدروموتورها یا موتورهای "توان هیدرولیکی" عملگرهایی با دوران مداوم هستند که جهت ایجاد گشتاور لازم برای دوران بار چرخشی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً در سیستم هایی بکار گرفته می شوند که به قدرت بسیار زیاد جهت چرخش تجهیزات دوار نیاز باشد. بدلیل اینکه کارکرد این موتورها در کنار پمپ هیدرولیک معنی می یابد، بنابراین می توانیم با کنترل دور پمپ هیدرولیک (الکتریکی یا مکانیکی) بوسیله ماژول J-DAQ white و ماژولهای توسعه آن،قدرت این موتورها را طبق یک اسکجول خاص به دلخواه تنظیم نماییم.

6) موتور پالس جت (دریچه دار / بدون دریچه)

کنترل تراست موتورهای جت تنها با تنظیم مقدار پاشش سوخت امکان پذیر است، بوسیله ماژولJ-DAQ white  می توان مقدار پاشش سوخت را جهت فراهم نمودن تراست مورد نیاز این نمونه از موتورها در شرایط مختلف تامین نمود.

7) مینی موتور ( توربو پراپ/توربوفن/توربوجت/پیستونی)

بوسیله برد داده برداری J-DAQ white می توانیم میزان پاشش سوخت را همانند یکECU  (واحد کنترل الکترونیکی) تحت کنترل کامل در آورده و بوسیله آن تراست یا قدرت موتورمان را در شرایط مختلف تنظیم کنیم.

8) مینی اتومبیل

همانطور که در تصویر می بینیم، سازنده این خودروی کارت ریسینگ، اتومبیل خود را به یک موتور مینی جت مجهز نموده و جهت کنترل میزان تراست و در نهایت سرعت وسیله نقلیه به مقدار دلخواه، از یک کارت DAQ به عنوان ECU بهره برده است.

9) فن 

برای کنترل انواع فن (فن های صنعتی جهت تهویه، موتورهای داکت فن هواپیماهای مدل و...) می توانیم از برد کنترلر J-DAQ white استفاده نمائیم.

10) تسترهای صنعتی

به جرات می توانیم بگوییم که بهترین راهکار جهت تجهیز آزمایشگاههای صنعتی، بهره گیری از مجموعه ماژولهای white است، زیرا هدف اصلی تیم R&D شرکت هیدران از طراحی این محصول، ساخت تسترهای آزمایشگاهی پیشرفته بود.

دیباچه ای راجع به کارت های Data Acquisition

کارت DAQ چیست ؟

سیستم کارت های واسطه یک مدار مجتمع برای اخذ و ثبت داده و با هدف کلی کاربردهای کنترلی می باشد. از کارت های DAQجهت جمع آوری داده ها و تولید سیگنال های آنالوگ و دیجیتال برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر و دنیای بیرون استفاده می شود.

DAQبطور خلاصه به اندازه گیری یک سیگنال حقیقی نظیر ولتاژ و ارسال آن به کامپیوتر جهت پردازش، تجزیه و تحلیل، ذخیره و اعمال تغییرات اطلاق می گردد. یعنی به کمک این کارت و نرم افزارهایی نظیر MATLAB  و LabVIEW می توان دمای یک محیط را تحت کنترل و نظارت در آورد، سیگنال هایی را به یک سیستم دیگر ارسال نمود و یا فرکانس یک سیگنال ناشناخته را تعیین کرد.

تامین اطلاعات در یک شکل مناسب

از آنجایی که بیشتر واحدهای پردازش قابل دسترسی و قدرتمند، بر مبنای دیجیتال هستند، پس اطلاعات خوانده شده توسط دستگاه ها باید از فرم سیگنال الکتریکی به اعداد و دیجیتال تبدیل شود. که توسط تبدیل کننده های D/Aو تکنولوژی های وابسته نیاز دارد. همچنین سیگنال خروجی کنترل باید از اعداد دیجیتال به سیگنال آنالوگ برای محیط کنترل تبدیل شوند که این به نوبه خود به مبدل D/Aنیاز دارد. این مبدل ها در کارت های Daughter Boardمربوط به کارت های DAQتعبیه شده اند تا سیگنال های مناسب را جهت پردازش داده تولید کنند.

انتقال شفاف داده ها

DAQسیگنال الکتریکی تولید شده توسط سنسورها را به اعداد باینری برای کامپیوتر تبدیل می کند. عمل تبدیل دقیق و واضح خواهد بود. اگر تمام اطلاعات در سیگنال اصلی در سیگنال تبدیل ظاهر شود، پس DAQباید دقتی بیشتر از سنسورها داشته باشد. به ناچار تعضی اطلاعات سیگنال اصلی در سیسورها و بیشتر در تبدیل فرم مناسب جهت سیستم DAQگم می شوند. یک سیستم DAQداده ها از سنسورها و وسایل گوناگون جمع آوری می کند که باعث می شود اطلاعات خوانده شده برای مانیتور کردن و کنترل سیستم در یک فرم مناسب قابل دسترسی باشند.                                                                                                                              

یک DAQایده آل باید امکانات و تسهیلات ویژه ای را تامین کند، نظیر:

     1- خواندن سنسورها و انجام پردازش سیگنال

     2- انتقال اطلاعات ( بوسیله باس، شبکه،سیگنال استاندارد ) به نقطه کنترل مرکزی

     3- تامین کنترل توزیع شده و امکان مانیتور شدن

     4- تبدیل سیگنال تولید شده توسط سنسور به یک فرم مناسب برای مانیتور کردن و کنترل سیستم

     5- تامین سیستم کالیبره برای کالیبره کردن سنسورها و ابزار

     6- تامین تسهیلات کار با Real-Time

     7- عدم تخریب اطلاعات سیگنال

     8- عدم اختلال در دقت سیگنال

     9- عدم کاهش دقت سیستم (داشتن دقت کمتر از سنسورها)

   

 

ساختار نرم افزار DAQ

ارتباط سخت افزاری کارت DAQنیاز به نرم افزاری دارد تا اطلاعات لازم را به کاربر تحویل دهد.

     1- نرم افزار راه انداز

     2- نرم افزار کاربردی

نرم افزار راه انداز

برای هر وسیله جمع آوری اطلاعات، یک نرم افزار راه انداز مربوط به آن وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. نرم افزار راه انداز به کاربر اجازه می دهد تا ظرفیت های سخت افزار را کنترل کند. یک نرم افزار راه انداز اساسی به ما اجازه می دهد که:

1- داده ها را برد وارد کنیم یا از آن خارج نمائیم.

2- کنترل سرعتی که در آن داده ها جمع آوری می شود.

3- جمع آوری سخت افزار DAQبا منابع کامپیوتری مانند حافظه،DMAو پروسسور وقفه.

4- جمع آوری سخت افزار DAQبا منابع سخت افزار پردازشگر سیگنال.

5- دسترسی پیدا کردن به چندین زیر سیستم روی یک برد DAQ

6- دسترسی پیدا کردن به چندین برد DAQ

نرم افزار کاربردی

نرم افزار کاربردی یک front-end convenientبرای نرم افزار راه انداز مهیا می کند.

اساساً نرم افزار کاربردی:

     1- اطلاعات مرتبط مانند تعداد نمونه های جمع آوری شده را گزارش می دهد.

     2- داده های ذخیره شده در حافظه کامپیوتر را مدیریت می کند.

     3- سیگنال را پردازش می کند.

     4- داده های جمع آوری شده را ترسیم می کند.





کارت daq چرا از J-DAQ white به عنوان "آسانترین راهکار کنترل و مانیتورینگ تجهیزات" یاد می شود؟
به دلیل اینکه:
1- کامپیوتر به عنوان یک عضو اصلی و جدانشدنی از J-DAQ محسوب می گردد و این به معنای عمومی بودن و در نتیجه زیاد بودن تعداد یوزرها و افراد آشنا به آن است، زیرا امروزه کمتر مکانی است که دارای کامپیوتر نبوده یا فردی آشنا به آن وجود نداشته باشد!
2- با نوشتن یا تغییر هر خط برنامه می توان نتیجه را در خروجی بلافاصله مشاهده و نسبت به اصلاح آن اقدام نمود.
3- هزینه نصب و راه اندازی آن بسیار پایین است.
4- نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد.
5- برنامه نویس دارای میدان عمل بسیار وسیعی می باشد به همین دلیل پر سرعت ترین و راحت ترین راهکار پیاده سازی ایده هاست!
6- چگونگی کنترل تجهیزات را می توان به شکل کاملا ً شهودی و عینی مشاهده نمود. بطور مثال نرخ افزایش یا کاهش دما، رطوبت، فشار، PH و سختی سیال، دبی، سرعت، شتاب، شدت صوت و میدان مغناطیسی، شدت نور و ... را می توان بصورت نمودار یا کنترلرهای آنالوگ مجازی بطور واضح مشاهده و آنالیز نمود

کارت daq آیا تا به حال به این مورد اندیشیده اید که چرا J-DAQ white به عنوان بهترین و آسانترین راهکار جهت تجهیز آزمایشگاههای صنعتی شناخته می شود؟
همانطور که می دانیم اکثر فعالیت های آزمایشگاهی با آزمون و خطا همراه است و این خود گویای خاصیت انعطاف پذیری در عمل است. یکی از خصوصیات اصلی برد J-DAQ شدت انعطاف پذیری آن است به این منظور که برنامه نویسی آن بسیار ساده، راحت، در دسترس و همراه با میدان عمل بسیار باز برنامه نویس می باشد، بنابراین به عنوان یکی از بهترین تجهیزاتی محسوب می گردد که در آزمایشگاه ها بطور وسیع بکار برده می شود. به عنوان یک مثال می توانیم به این مورد اشاره نماییم: فرض کنید در بخشی از یک شرکت تحقیقاتی تعدادی از متخصصان در یک آزمایشگاه صنعتی تصمیم دارند یک عدد موتور توربوجت را از لحاظ میزان ارتعاش، دمای گازهای خروجی نازل، حرارت سیال خنک کننده و صدها پارامتر دیگر آنالیز و بررسی نمایند. در اینجا تنها وسیله ای که به راحتی قادر به تجزیه و تحلیل سیستم، همراه با انعطاف پذیری و پیاده سازی دستورات با سرعت بسیار بالاست، J-DAQ بوده که به بهترین شیوه ممکن، نقش یک تجهیز حیاتی را ایفا می نماید زیرا متخصصان این آزمایشگاه در صورت دلخواه به راحتی قادر به تغییر دستورات و دریافت خروجی های متفاوت در کمترین زمان ممکن می باشند.

کارت daq  منظور از ابزارهای توسعه عملکرد برد J-DAQ white چیست ؟

برد J-DAQ به تنهایی یک فرمانروای قدرتمند در صحنه نبرد است اما جهت افزایش توانایی ها نیاز به یک سری ماژول های کمکی جهت گستردگی عملکرد و افزایش کارایی دارد. برد J-REL white یکی از ماژول های توانمند است که با به خدمت گرفتن آن می توان تعداد خروجی رله را در یک مجموعه به 2000 عدد افزایش داد! از مزایای آن، ساده بودن سیستم و نصب و راه اندازی راحت آن می باشد. بطور مثال اگر در یک پروسه صنعتی تعداد زیادی پمپ، کلید، سوئیچ الکترونیکی و ... را بخواهیم قطع و وصل کنیم، با الحاق این ماژول به J-DAQ به راحتی این امرمیسر می گردد. دومین ماژول کمکی به J-MOT معروف است که با قابلیت کنترل 4 عدد موتور DC یکی از بردهای مهم توسعه محسوب می گردد. از این ماژول در ساخت ربات های صنعتی، کنترل شیرهای برقی، باز و بسته کردن دریچه های یک سیستم سیالی با نرخ معین و... استفاده می شود. قابل ذکر است که تیم R&D شرکت هیدران در جهت توسعه عملکرد برد J-DAQ ، هم اکنون در حال طراحی و ساخت دیگر ماژول های قدرتمند این برد بوده و در این راستا سفارشات ویژه ای را از صنایع مختلف دریافت نموده است.

کارت daq آیا می دانستید برد J-DAQ white یکی از راحتترین و سریع ترین ابزارها جهت انجام پروژه هاست ؟

رابط کاربری J-DAQ به گونه ای طراحی گردیده که با حدود 60 عدد دستور، می توانیم کنترل کاملی بر عملکرد برد مذکور داشته باشیم و با آن قادر به خواندن ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ و فعال و غیر فعال کردن آنها خواهیم بود. این 60 عدد دستور از طریق رابط USB ( در قالب دستورات پورت سریال ) از کامپیوتر به J-DAQ و برعکس ارسال می گردد، لذا با هر زبان و در هر سطح از دانش برنامه نویسی که هستیم، می توانیم ایده هایمان را از دنیای درون به یک واقعیت در دنیای خارج عینیت بخشیم. سادگی و قابل فهم بودن دستورات، یک عامل مهم در جهت برقراری ارتباط بهتر و در نتیجه دریافت خروجی صحیح تر خواهد بود که این مهم نیز همانطور که عنوان نمودیم به راحتی قابل دستیابی است. در پایان، لازم است عنوان نماییم که، زمان، یک عامل بسیار حیاتی در اجرای صحیح پروژه هاست ، با بکارگیری این برد به دلیل پیاده سازی راحت و اجرای سریع دستورات با انعطاف پذیری بالا، می توانیم در زمان انجام پروژه ها بطور چشمگیری صرفه جویی نماییم

لینک خبر:http://www.j-daq.ir

چه رشته هایی  از چه دانشگاههایی مورد قبول نظام مهندسی هستند

 

مصوبات کمیسیون ماده 7 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

 

1ـ دانش­ آموختگان رشته ­های اصلی اعم از فارغ­ التحصیلان دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی که مدارک تحصیلی آنها مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و میانگین کل نمرات آنها

کمتر از 12 باشد. در صورتیکه عنوان معادل در مدرک تحصیلی ایشان قید نشده باشد می­توانند پروانه اشتغال به کار مهندسی با کد اصلی دریافت نمایند.

برای مشاهده به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

برد کاربردی صنعتی S3C6410-ARM11

برد S3C6410-ARM11 بر مبنای تراشه S3C6410، پردازنده پیشرفته ARM11 تولید شده توسط شرکت سامسونگ، طراحی گشته و تمامی امکانات مورد نیاز کاربر را به صورت یکجا فراهم کرده است.
ARM11 سری جدیدی از میکروکنترلرهای 32 بیتی می باشند که به دلیل افزایش چشم گیر قدرت پردازش اطلاعات، اکثرا در تلفن های هوشمند و طرح های صنعتی با پردازش بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این تراشه ها توانایی کار در فرکانس هایی تا نزدیکی 1GHZ را دارا بوده و علاوه بر قدرت پردازشی زیاد، دارای امکانات بسیار گسترده ای می باشند که برای نمونه می توان به قابلت اتصال ماژول های مختلف از طریق پروتکل های SPI، I2C و ... و یا مبدل های آنالوگ به دیجیتال با دقت بالا اشاره کرد.



ادامه نوشته

تبریک عید سعید فطر

 

وقتی یادم میاد خیلی ها بودن که پارسال آخرین ماه رمضونشون رو تجربه کردن، دلم میگیره....

 آخه شاید این بار نوبت من باشه که آخرین مهمونی ماه رمضون رو تجربه کنم...

همیشه وقتی مهمونی ها تموم میشه، حس غریبی دارم...

چه برسه به این دفعه که مهمونی خدا داره تموم میشه...

خدایا خیلی سعی کردم قدر این مهمونی رو بدونم ولی بازم احساس می کنم نتونستم...

یعنی سال بعد هم ما رو دعوت می کنی؟

نظر شما در مورد این ماسک چیست؟

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که ما چقدر انرژی در طول روز تلف می کنیم؟ نظر شما در مورد جذب انرژی از طریق تنفس چیست!؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و به نقل از پی سی وار، با استفاده از AIRE mask تمامی هوای خارج شده از دهان شما تبدیل به انرژی مورد استفاده در تلفن همراه می شود. اما اینکار چگونه انجام می شود؟

درون این ماسک توربین های بادی کوچکی قرار داده شده است که در هنگام دم یا بازدم شما این توربین ها شروع به چرخیدن می کند.

این ماسک بوسیله یک سیم به گجت متصل شده و انرژی که از طریق چرخش توربین ها ایجاد می شود را به آن منتقل می کند.

شما می توانید از این ماسک در هر حالتی استفاده نمایید، در حالت راه رفتن ،ورزش کردن، نشستن و حتی خوابیدن می توانید از این ماسک استفاده نمایید.

البته این ماسک مزیت دیگری نیز برای شما دارد و آن، سخت نفس کشیدن شماست که می تواند مفید باشد.

نظر شما در مورد این ماسک چیست؟

بلوتوث چیست؟؟؟

 

شما شاید به این موضوع فکر نکرده باشید، اما روزانه ما ارتباطات زیادی را از طریق Bluetooth انجام می دهیم.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات، کاربرد آن در ارتباط ۲ تلفن به یکدیگر و یا استفاده از Hands-Free و از همه مهم تر ارتباط میان کنسول های بازی و کامپیوتر و این فقط شروع کار است.

bluetooth چسیت و چگونه کار می کند؟ اصلا چرا اسم اش را Bluetooth گذاشته اند!

سوال آخر جواب ساده ای دارد،Bluetooth نام دیگر Harald Blåtand می باشد که در قرن ۱۰ پادشاه Danish بود، Harald تمام قبایل Denmark را با هم یکی کرد و یک Kingdom تشکیل داد، یا انجام این کار شهرت زیادی در بین مورخان برای ارتباط مردم با یگدیگر پیدا کرد. به همین دلیل بود که تکنلوژی در دوره ۱۹۹۰ اختراع شد. خود لوگو Bluetooth ترکیب نمادهای رمزی از اول اسم Harald می باشد.

پرینتر حلقوی!!!!

یکی از ملزومات کامپیوتر بر روی میز هر کسی یک پرینتر است. پرینتر خیلی پر سر و صدا بوده و فضای زیادی از میز را هم اشغال می کند. حالا این پرینتر حلقوی ساخته شده است که بیشتر شبیه یک دستگاه مرطوب کننده و یا یک گلدان فانتزی می باشد و علاوه بر آن هیچ سر و صدایی هم ندارد.

بی صدا ترین توربین بادی جهان

استرالیا نصب اولین توربین‌های بادی را که به عنوان بی‌صداترین توربین‌های بادی جهان معرفی شده‌اند، آغاز کرده است. این توربین کوچک که Eco Whisper نام دارد، علی‌رغم اینکه نصف ارتفاع و قطر پره‌های توربین‌های بادی متداول را دارد، می تواند 20 کیلووات انرژی الکتریکی تولید کند. این توربین به صورت خودکار روی جهت وزش باد تنظیم خواهد شد.


به گزارش گیزمگ، بخش اعظم صدایی که هنگام چرخش توربین‌های سه‌تیغه متداول به گوش می‌رسد، نتیجه برخورد باد با لبه‌های هر تیغه است. همان‌طور که می‌بینید تیغه‌های این توربین جدید که شبیه به هواکش است، در میان دو حلقه محصور شده‌اند. در نتیجه صدای تولید شده به حداقل خواهد رسید و از نجوای آهسته‌ای که تنها از نزدیک شنیده می‌شود، بیشتر نخواهد شد.مطابق اعلام شرکت ارائه راه کارهای انرژی تجدید پذیر استرالیا،(RESA) این توربین به شکلی طراحی شده که می‌تواند در شرایط گوناگون حدود 30درصد نسبت به نمونه‌های دیگر انرژی بیشتری تولید کند. انرژی تولید شده توسط این توربین در شرایط بهینه نزدیک به 45هزار کیلووات‌ساعت در سال خواهد بود.
این شرکت امیدوار است با نصب توربین‌های اکو ویسپر بیش از نیمی از نیاز مناطق شهری و روستایی به انرژی الکتریکی را تأمین کند. این توربین‌ها می‌توانند در فرودگاه‌ها، پارک‌ها، مناطق تجارتی و دانشگاه‌ها نصب شوند. مدیران این شرکت می‌گویند پس از نصب اولین سری توربین‌ها استقبال بسیارخوبی از اکو ویسپر شده است.

ارتفاع این توربین بی‌صدا از پایین‌ترین نقطه پایه آن تا بالاترین نقطه 21.1 متر و قطر توربین آن 6.5 متر است. می‌توان محل اتصال توربین به پایه را در شرایط آب‌و‌هوایی گوناگون یا هنگام وزش باد شدید تغییر داد. توربین اکو ویسپر می‌تواند در برابر جریان‌های باد با حداکثر سرعت 220 کیلومتربرساعت مقاومت کند.

 


توپی مرکزی و 30 تیغه این توربین از آلومینیوم ساخته شده و بخش مفصلی که تیغه را به پایه متصل می‌کند فولادی است. پایین‌ترین سرعت‌های باد می‌تواند اکو ویسپر را به حرکت درآورد و علاوه بر این شکل تیغه‌ها باعث می‌شود در مناطقی که تراکم پرندگان بالا است، احتمال زخمی شدن آنها به حداقل برسد.

کاربرد انرژی خورشیدی در ساختمانهای جدید

امروزه موضوع انرژي يكي از موضوعات مهم و بحت برانگيز محافل اقتصادي است .
افزايش جمعيت ، اتمام منابع انرژي و اتلاف آن و آلودگي هاي ناشي ازسوخت هاي فسيلي ، عواملي هستند كه هرروزمحدوديت هاي آينده بشرو مخاطرات آن را گوشزد مي كنند . با توجه به محدوديت هاي موجود ، تنها استفاده ازروشهاي درست مصرف ، بهينه سازي وسايل مصرف انرژي و به كارگيري انرژي هاي نو مي تواند بحران انرژي را مهار كند .

برای مشاهده این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

شهادت صدیقه کبری بر کلیه مسلمانان جهان تسلیت باد




اینجانب به نوبه خود شهادت بی بی دوعالم را بر بازدیدکنندگان گرامی تسلیت عرض میکنم

تکنولوژی جدید تولید برق از هوا

بلوم باکس دارای بلوک‌های کوچکی است که به یکدیگر متصل می‌شوند و نهایتا با اشغال فضایی به اندازه یک یخچال، انرژی الکتریکی لازم را برای کاربری‌های مختلف یک شرکت معمولی را تولید می‌کند.


به گزارش سی‌نت، ترکیب بین اکسیژن و سوخت ورودی به بلوم باکس، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند که منجر به تولید الکتریسیته می‌شود. این محصول که ادعا می‌شود توانایی تولید حجم زیادی از انرژی را در یک فضای کوچک دارد، وابستگی مردم را به شبکه‌های سنتی برق تغییر می‌دهد. بلوم باکس که نوع کوچک آن با قیمتی کمتر از سه‌هزار دلار برای یک منزل مسکونی قابل تهیه است، هم اکنون در شرکت هایی مانند گوگل، eBay و وال‌ مارت در حال استفاده است.

ادامه نوشته

طرح ام-37  (M-37) یکی از نوآوری های جدید صنعت آسانسور

 طرح ام-37  (M-37) یکی از نوآوری های جدید صنعت آسانسور در ایران است، این طرح توسط یکی از مخترعین ایرانی صنعت آسانسور ایران پدید آمده که در این نوآوری جدید، تولید برق پاک و سازگار با محیط زیست   بوسیله پیاده رو متحرک می باشد، این طرح کشور ایران را همراه چند کشوری که در این زمینه صاحب طرح و اختراع می باشند قرار داد.

ادامه نوشته

فرمول های پایه برق

برای مشاهده این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

جهت جریان ها»جهت میدان های استاتور و روتور»ایجاد میدان منتجه»ایجاد گشتاور»چرخش با سرعتwsدر موتور القایی

برای بهتر دیدن عکس برروی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

شهادت استاد دانشگاه صنعتی شریف در اثر انفجار بمب

برای دیدن این خبر و عکس های بیشتر برروی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

جدیدترین تکنولوژی ها

 

 برای مشاهده این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

ابداع قلمی برای نوشتن مدارهای الکتریکی

ادامه نوشته

๑۩۞۩๑ اعمــــال ایـــــام فــــــرجه ๑۩۞۩๑

 

اي دانشجو ........ !!
بــه گوش باش که چـونـان که هنـگامـۀ  امتـحانات پايان تـرم فـرا همـي رسـد نـکات زيـر بـه خـاطر بـسپـار که بـه پـاس همه درس هـــا نـائـل شوي !!!!

 

۱- زيـن پس تا آخرين روز امتحانات خواب بر تو حرام باد !!!!
2- تلوزيون را ولو اين که بروسلی بل آشپز باشي پخش کناد بيخيال همي شو که وقت بس ناجوان مردانه تنگ است !!!!
3- ديـر خواب و زود خـي !!!
4- شبکه گسترده جهاني را تعطيل کن ولو به سبب 360 آپ همي کردن !!!!
5- پارک و سينما و کافي شاپ خوردن تا آخرين روز امتحانات مکروه گردد !!!!
6- کتاب فقط کتـاب درسي و فيلم تنها فيلم درسي (با توجه به اين که در ايام امتـحانات همـگي عجيـب به سمت مطالعـه غـير درسي گرايش داريـم) !!!
7- موبايل بازي اعم از اس ام اس و بلوتوث و ارسال صور قبيـحه و نواي قبيـحه همگي موجب ابـطال وقت است !!!!!!
8- حمام کردن بيش از نيم ساعت و يک بـار اصلاحيدن صورت در هفته حرام است !!!!!!
9- صـلـه ارحـام ولـو عروسـي شـوهـر دخـتـر عـمـه ي هـمـسـايـه نـاتـنـي بـر تـو واجـب نـمـي بـاشـد... نـرو !!!!
10- پاچه خواري استاد را از خاطر مـبر که اوجب واجبات است و بسي تو را در پاسيـدن درس همي ياري کناد !!!!البته ذکر روزی ۱۰۰ بار عبارت(خدایا غلط کردم از ترم بعد میخونم)نیز در مواردی کارساز بوده است(اگر با نیت خالص باشد) 

 

اميد آنـست كه با انجام واجباتي كه گذشت به مطلوب همي رسي ....






๑۩۞۩๑ اخبـــــــــار  ๑۩۞۩๑

گزارش تصویری نشست هم اندیشی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه



 برای مشاهده سایر عکسها بر روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه نوشته

رخدادهای جدید وزارت نیرو

  
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد:

راه اندازی بورس انرژی تا پایان امسال

 

 

 

 
 
 
 
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از راه اندازی بورس انرژی تا پایان سال جاری خبر داد.
مهندس "میرفتاح فتاح قره باغ" روز (شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، در خصوص زمان راه اندازی بورس انرژی گفت: بر اساس جدیدترین اعلام سازمان بورس، پذيره نويسي عمومي بورس انرژي 12 دي ماه سال جاری آغاز مي شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، بیان کرد: پذیره نویسی عمومی بورس انرژي در تاریخ یادشده به قيمت هر سهم 1000 ريال از طريق شعب منتخب بانک ملي سراسر کشور صورت می گیرد.
فتاح قره باغ تصریح کرد: با حضور 60 درصدي نهادهاي مالي و بانک‌ها و 20 درصدي بخش خصوصي فعال و مرتبط با صنعت برق در ترکيب سهامداري شرکت سهامي عام و در شرف تأسيس بورس انرژي، زمينه مشارکت عمومي براي تصاحب 20 درصد باقي سهام اين شرکت فراهم شده است.
وی در خصوص دلیل تاخیر در راه اندازی بورس انرژی که قرار بود تا پایان آذرماه سال جاری صورت گیرد، گفت: 100 درصد خصوصی نبودن شرکت ها و عدم ارایه کامل مدارک برخی از شرکت های خصوصی به اداره ثبت شرکت ها از دلایل مهم تاخیر در راه اندازی بورس انرژی به شمار می آید.
وی در پایان گفت: با پذیره نویسی 20 درصد سهام باقی مانده بورس انرژی تا پایان سال جاری بورس انرژی راه اندازی خواهد شد.
 
خبرنگار : منظر ویسی
تائيد کننده : 272 , نام : سردبير فلاح
تاريخ ايجاد : 3 دي 1390 ساعت 9:29
کد مطلب : 33369

اصول طراحي سيستم كنترلي با استفاده از PLC

 برای مشاهده این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

♣♣♣♣♣ سمینار گروه برق ♣♣♣♣♣

سمینار گروه برق با محوریت کاربرد نانو در صنعت برق با سخنرانی

مهندس سبزواری در تاریخ 90/09/20 برگذار شد

این سمینار علاوه بر سخنرانی مهندس سبزواری شامل برنامه های از

قبیل مراسم پرسش و پاسخ از ریاست محترم دانشگاه - تجلیل از

دانشجویان برتر گروه برق- معرفی انجمن علمی-دانشجویی برق و

کارهای انجام  شده توسط انجمن بود

این سمینار با استقبال زیادی از جانب کادر آموزشی دانشگاه-اساتید و دانشجویان رشته های مختلف همراه بود


 دوستان و دانشجویان عزیز برای دیدن عکس های مراسم لطفا" به ادامه مطلب مراجعه کنند


ادامه نوشته

دیمر کنترل نور لامپ

مدار دیمر - طراحی شده توسط مهندس حسین لاچینی -www.HLachini.com

  در این مقاله من تصمیم دارم که طرز ساخت یک دیمر تک فاز را برای شما شرح بدم، این مدار از قطعات بسیار کمی تشکیل شده و براحتی میتوانید با صرف زمان و هزینه بسیار کم آن را ساخته و در منزل و یا محل کار از آن استفاده کنید.

 برای مشاهده این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته

جدید ترین مادربرد ها

 برای مشاهده این موضوع بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه نوشته